⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
Het succesverhaal van ‘mensenmens’ Karin Tulp gaat vooral over een sterke vrouw met een ontembaar doorzettingsvermogen. Haar handelsdrift begon al in haar jeugdjaren toen ze op een kleedje voor de supermarkt van Albert Heijn probeerde spulletjes te verkopen.
Toen zei haar opa al dat als ze ooit een winkel zou beginnen, dat die dan de naam Kaatje zou moeten krijgen. Ze begon die winkel zo’n ruim tien jaar geleden.
Daarvoor organiseerde zij evenementen, werkte in de administratieve sector en was onder andere projectassistent/directie secretaresse. Later had zij daarnaast een bureau voor detachering- en werving en selectie toen in Buren een goede kennis een ijssalon startte. ‘Jij zou eigenlijk een winkeltje erbij moeten starten, dan versterken we elkaar’, zo klonk het voorstel en als grapje zei Karin ‘ja’ tegen dat nieuwe avontuur. ‘We zaten vaak te wachten op klanten tot ik in een vrijstaand pand ernaast in Buren een kledingwinkel opende. Toen ging het al snel ‘sky high’, lacht ze.
In 2019 kwam de populaire kledingzaak ‘Kaatje’ naar Beneden-Leeuwen. Karin laat een filmpje zien van de openingsdag. Vijf medewerksters staan schouder aan schouder achter de toonbank om de horde toegestroomde klanten van dienst te zijn. Hoe komt een kledingzaak zo immens populair bij een groot publiek? Karin lacht maar wat. ‘Ik bied mensen graag dat thuisgevoel. Ik praat direct met iedereen die hier binnenkomt. En als ik mensen dan wat beter leer kennen vertellen ze me soms ook wat zij meemaken. Ik onthoud dat en kom er dan later op terug. Of ik stuur een berichtje of attentie.’ En dan wordt de vrolijke eigenaresse met die vlotte babbel toch even stil en krijgt het gesprek even een andere toon. Ze vertelt over haar ziekte en haar scheiding. Het is een zware periode die ze doormaakt waardoor ze veel minder in de winkel te zien was. Maar dan komt die tinteling in haar ogen weer terug. ‘Je moet wel in het artikel schrijven dat ik vanaf nu weer vaak in de winkel zal zijn, hoor,’ lacht ze. Want dat is de plek waar deze vrouw haar krachten uit put, zoveel is wel duidelijk. En daarbij voelt ze zich enorm gesteund door haar ‘vriendinnen’ zoals ze haar medewerkers steevast noemt. Een dreamteam waar elke werkgever van zou dromen!
Ook bij de modezaak Kaatje betekende de komst van het coronavirus een tijdelijke dip en moesten er maatregelen worden genomen. Klanten kwamen op afspraak. De openingstijden waren beperkt en later mochten er maximaal vier klanten in de winkel en de rest moest buiten wachten met inachtneming van de anderhalve meter afstand tot elkaar. ‘Gek genoeg leidde dat wel eens tot onbegrip, maar wij konden niet anders. Het voelt ook niet goed. Wij willen juist toegankelijk zijn, behulpzaam en service verlenen. Dat werd opeens zo afstandelijk.’ Gelukkig gaat het nu weer beter. Karin kijkt tijdens ons interview even opzij en weet precies op het goede moment klanten even toe te spreken. (lees verder onder de foto).
Foto: Bas Driessen Fotografie
De immer vrolijke Karin in haar inmiddels vertrouwde winkel midden in het centrum van het dorp.
Gewoon bij Kaatje, een zaak die wat minder in het oog springt door de kleine etalage. ‘Er komt wat meer uitstraling aan de buitenkant. Er is hier heel veel verkeer, dan is het goed dat ze je weten te vinden’, is de conclusie van Karin, die in haar spaarzame vrije uurtjes er vooral is voor haar twee dochters en samen met vriendinnen graag de gezelligheid opzoekt op bijv. een terrasje. De verbindingen met andere ondernemers zijn momenteel door privéomstandigheden minder. ‘Maar ik verwijs wel graag een klant door als die niet bij mij kan slagen. Zo kunnen we elkaar versterken.’ Samen sterk, zo luidt haar motto.